تولی حفاظ بوته ای

برای تولیدحفاظ بوته ای از جوش با گاز co2 استفاده می شود. در این پست میخواهیم جوشکاری حفاظ بوته ای با این جوش راتوضیح دهیم.

دی اکسید کربن (co2)از گازهای دیگری که در روش قوس الکتریکی استفاده می شوند، ارزانتر است،که این امر باعث ارزانی حفاظ بوته ای می شود.

اولین گازی که دردستگاه های تمام اتوماتیک ب کار رفت دی اکسید کربن بود، اکنون هم از این گاز در دستگاه های تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک استفاده  زیادی می شود.

دی اکسید کربن خاصیت حفاظتی بسیار بالایی  دارد و به طول قوس بسیار حساس می باشد، در موقع استفاده از این گاز باید طول قوس را ثابت نگه داشت، بنابراین در دستگاه‌های تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک(تولید حفاظ  بوته ای) که طول قوس باید ثابت نگه داشته شود استفاده از این گازایده آل است.

درموقع استفاده از این گاز برای ثابت ماندن  قوس و پیشگیری از ناجور شدن آن، از الکترودهای روپوش شده یا تنه کار استفاده می شود. بیشترین گازی که در جوشکاری فولاد معمولی بکار می رود CO2 است. که برای جوشکاری حفاظ بوته ای نیز به کار میرود.

بزرگترین مزیت این گاز همانطور که گفته شد مقرون به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی این گاز  است(1/0 بهای آرگون) بر خلاف گازهای اتمی، دی اکسید کربن در محل قوس الکتریکی به اکسیژن و مونو اکسید کربن تجزیه می شود، هر چند گازهای مزبور بعد از خنک شدن مجددا  به CO2 تبدیل می شوند.

در این حالت گازها و سایر مواد موجود  در جوش حفاظ شاخ گوزنی قبل از جامد شدن جوش از آن خارج می شوند. جریان بیشتری که در موقع استفاده از CO2 مصرف می شود (در حدود5 %) باعث تلاطم بیشتر حوضچه مذاب شده و در نتیجه حباب های گازهای موجود در داخل جوش به سطح فلز صعود کرده و قبل از انجماد از آن خارج می شوند، در نتیجه تخلخل جسم کمتر خواهد بود.،که این امر موجب استحکام بیشتر حفاظ بوته ای می شود.

به دلیل اینکه درموقع جوشکاری مقداری مونو اکسید کربن و حتی گازهای اُزُن تولید می شوند، کارگاه حتماً باید بخوبی تهویه شود و یا اینکه جوشکاری در محل باز انجام پذیرد، به هر حال باید از جمع شدن گازهای سمی در اطراف جوش جلوگیری کرد.

تجربه نشان داده که درصورتی که بتوانیم از ورود گازهای موجود در هوا (اتمسفر)یعنی اکسیژن و نیتروژن به منطقه جوش پیشگیری کنیم جوش از خواص شیمیایی و فیزیکی بهتری برخوردار خواهد بود.جوشکاری قوس الکتریکی با گاز محافظ CO2 یک روش بسیار مفید و فراگیر است. این روش برای جوشکاری فلزات سخت و غیر سخت در تمامی ضخامت ها مورد استفاده قرار می گیرد و یک روش بسیار مناسب برای جوشکاری صفحات فلزی نازک و مقاطع نسبتاً ضخیم فلزات غیر سخت می باشد که در شرکت ایران خودرو بعد از جوش مقاومتی بالاترین میزان استفاده را در سالن های بدنه سازی به خود اختصاص داده است.

در این روش قوس الکتریکی و حوضچه مذاب کاملاً برای جوشکاری واضح و آشکار است. در جوشکاری با CO2 گاهی یک لایه نازک سرباره روی گرده جوش را می پوشاند که باید این لایه از روی سطح جوش برطرف شود.